Bilar som hobby
Alla har vi olika hobbys och bilar kan vara ett av dom, mest troligt så är det frågan om äldre bilar som man sköter om som sin ögonsten och putsar så den glänser.
Att köpa in en äldre bil och renovera den till toppskick är inte alla som gör, men det finns de som verkligen går in för detta och byter ut i princip allt som går att byta ut för att få den precis som man vill ha den.
Man kanske fastnat för en Volvo 240 från 1978 och inser att den inte är allt för mycket att fixa med, men motorn måste ur och renoveras. Plåten är helt okay förutom några rostfläckar och småbucklor som kanske tar en helg att fixa. Men först ur med motorn så kan man ta plåtjobbet allt eftersom. När motorn är ur så plockar man ner den i delar. Tvätta rent motorblocket med diesel och högtryckstvätt. Fixa till cylindrar och montera nya frostpluggar, sedan kan man lackera motorblocket med lämplig motorfärg. När detta är gjort så skrapa av överflödig färg och rengör blocket ännu en gång.
Har man inte verktyg för att fräsa ventilsäten och slipa ventilerna kan man lämna bort det till någon verkstad eller någon som kan. Dags för montera ventiler och skruva på toppen igen. När detta är gjort så är alla invändiga delar dags att montera, vevaxel och vevstakar. Även oljepumpen monteras. Allt rengörs ordentligt innan montering så ingen smuts hamnar innanför motorblocket. Kolvarna monteras på vevstakarna och på med ny fräscha kolvringar och monteras. Hela motorn monteras med nya packningar. Så rengörs motorn igen och ny kamremssats från Mekanika.se monteras på plats. Det kan vara en bra idé att byta till ny vattenpump och andra delar som du vet kan vara slitna efter alla mil bilen gott.
När motorn väl är renoverad är det dags att ta sig an karossen, fixa rost och räta ut de bucklor som finns. Spackla upp och slipa först grovt för att spackla igen och slipa. Det är ett litet ‘never ending’ jobb men ett bra grund arbete gör att när bilen ska lackas så känns det bra att gjort ett bra underarbete. När väl sista slipningen är gjord så gäller det att maskera allt som inte ska lackeras, det gäller att göra detta snyggt eftersom man får bara en chans när man väl börjar spruta lack på plåten. Motorrummet kan du spraylacka själv och om du har råd lämna in resten till en professionell billackerare. Resultatet blir så mycket bättre. När bilen är lackad och klar så börjar den roliga biten, att sätta ihop allt till en funktionell bil och få den ut på vägarna.